top of page

ADHD

ADHD er en forkortelse for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, eller Hyperkinetisk forstyrrelse på norsk.

 

Symptomene antas hovedsakelig å skyldes en nevrologisk forstyrrelse, preget av økt rastløshet, impulsivitet og vansker med oppmerksomhet.

​​

  • Dopamin påvirker læring, atferd og oppmerksomhetsregulering.
    ​
  • Diagnose og forekomst:

    • Diagnostiske kjennetegn likt for barn, unge og voksne.

    • 3-5% av barn og unge har ADHD-diagnose.

    • Guttejente-forhold 4:1 hos barn.
       

  • Årsaker til ADHD:

    • Arvelig, familiær forekomst.

    • Fødselsskader og hjerneskader kan også utløse symptomer.

    • Alvorlige belastninger i oppvekstmiljøet kan gi ADHD-lignende symptomer.

Symptomer på ADHD

Symptomer på ADHD omfatter: 
 

  1. Oppmerksomhetsvansker:

    • Glemsomhet

    • Lett distrahert

    • Vansker med å opprettholde konsentrasjonen over tid

    • Organisatoriske problemer

    • Vansker med å starte aktiviteter og oppgaver

  2. Hyperaktivitet:

    • Overdreven uro i hender og føtter (spesielt hos barn)

    • Støyende lek

    • Overdreven kroppslig aktivitet

  3. Impulsivitet:

    • Å handle før en tenker

    • Vansker med å vente på tur

    • Avbryter ofte andre

​

Uoppmerksomhet uten hyperaktivitet og impulsivitet er vanligere hos jenter.

​

ADHD-symptomer kan variere fra situasjon til situasjon, og for jenter kan uoppmerksomhet være mer fremtredende og vanskeligere å oppdage. 

​

Mange med ADHD har også utfordringer knyttet til eksekutive funksjoner, som å

- Hemme impulser,

- Organisere hverdagen

- Regulere følelser

 

​

ADHD og ADD

Tidligere ble ADD brukt for å beskrive oppmerksomhetsvansker uten hyperaktivitet.

 

I 1994 ble begge kategoriene kombinert under betegnelsen ADHD i DSM-5.

 

Det ble satt tre undertyper av ADHD: hovedsakelig uoppmerksom, hovedsakelig hyperaktiv-impulsiv, og en kombinasjon av begge.

 

Symptomer varierer, og ADHD kan påvirke både barn og voksne. Det er viktig å merke seg at mange, spesielt jenter og kvinner, kan ha en rolig form av ADHD uten synlig hyperaktivitet. Les mer her.

Hyperaktiv

Ifølge DSM-5 må det foreligge minst 6 av de følgende symptomene for å bruke betegnelsen hyperaktiv, impulsiv ADHD:

​

  • Rastløs med hender eller føtter eller vrir seg i setet.
     

  • Forlater plassen i klasserommet eller i andre situasjoner der det forventes at vedkommende skal sitte i ro.
     

  • Løper rundt eller klatrer i situasjoner der det er upassende (hos ungdom eller voksne kan det være begrenset til subjektive følelser av rastløshet).
     

  • Har problemer med å leke eller delta i fritidsaktiviteter på en stille og rolig måte. 
     

  • Fremstår «på farten» eller fungerer som om «drevet av en motor».
     

  • Snakker overdrevent.
     

  • Kommer med svarene før spørsmålene er ferdigstilt.
     

  • Har problemer med å vente på tur.
     

  • Avbryter eller forstyrrer andre (f.eks. blander seg inn i samtaler eller spill).

Uoppmerksom

​

  • ADD blir ofte oversett eller feildiagnostisert:

    • Avfeid som apatisk oppførsel hos barn eller feildiagnostisert som stemnings- eller angstlidelse hos voksne.

    • Uoppmerksomhet manifesterer seg i sosiale situasjoner og samtaler.
       

  • DSM-5 kriterier for ADD:

    • Minst seks av følgende symptomer må påvirke skole- eller arbeidsprestasjoner:
       

      1. Manglende nøyaktighet med detaljer eller uforsiktige feil.
         

      2. Problemer med å opprettholde oppmerksomheten.
         

      3. Synes å ikke lytte når snakket til.
         

      4. Følger ikke instruksjoner og fullfører ikke prosjekter.
         

      5. Vansker med å organisere oppgaver og aktiviteter.
         

      6. Unnviker, misliker eller nøler med oppgaver som krever vedvarende mental innsats.
         

      7. Mister ofte nødvendige ting.
         

      8. Lett distrahert av fremmede stimuli.
         

      9. Glemsom i daglige gjøremål.

Jenter og ADHD

​

  1. Mindre åpenbare ADHD-symptomer hos jenter:

    • Jenter med ADHD viser ikke alltid tydelig hyperaktivitet

    • Tegn kan inkludere distraksjon, dagdrømming og glemsomhet
       

  2. Kompensasjonsstrategier for å håndtere utfordringer:

    • Jenter utvikler ofte strategier for å skjule ADHD-symptomer

    • Legger ekstra innsats for å fullføre oppgaver og unngå vanskelige situasjoner
       

  3. Gjentatte sjekker som en vanlig strategi:

    • Jenter kan tendere til å dobbeltsjekke arbeid for nøyaktighet

    • Dette kan føre til utfordringer og forsinkelser
       

  4. Stereotyper om "typiske jenter" kan føre til oversettelse av ADHD-symptomer:

    • Kulturelle forventninger kan føre til feil tolkning av jenter sin adferd

    • Rolleforventninger kan skjule underliggende ADHD
       

  5. Økt risiko for samtidige psykiske helseforhold:

    • Jenter med ADHD har høyere sannsynlighet for angst og depresjon

    • Samtidige forhold kompliserer ADHD-diagnosen
       

  6. Forveksling av symptomer kompliserer diagnosen:

    • Likhet med symptomer fra andre psykiske helseforhold kan forsinke riktig diagnose

    • Mangel på tydelig hyperaktivitet kan føre til lavere mistanke om ADHD hos jenter

Flere kilder:

Norsk Psykologiforening.jpg
Helsedirektoratet-logo.jpg
Store_norske_leksikon_logo.png

diversitet i skolen

EkstraGIR er utviklet for å tilby lærere innsikt i nevrodiversitet gjennom erfaringer og informasjon fra eksterne kilder. Det er viktig å merke seg at nettstedet ikke fungerer som et verktøy for diagnostisering eller som en erstatning for profesjonell medisinsk rådgivning. Innholdet på siden, som ikke er forfattet av en medisinsk ekspert, er ment å fungere som generell veiledning. I tilfeller hvor det er mistanke om en medisinsk tilstand eller behov for betydelige tiltak, anbefales det å søke råd fra kvalifiserte helsefagfolk. Vi setter pris på tilbakemeldinger for å korrigere eventuelle feil og forbedre nettstedets nøyaktighet og relevans.

bottom of page